Alla inlägg under januari 2022

Av Tobias Bergqvist - 26 januari 2022 12:31

Det var en omställning att få veta om att jag har Autism men samtidigt skönt att få svar på alla frågetecken jag länge funderat över. Mitt stora problem är inom den sociala biten, det är inte lika enkelt för mig att bara vara social och öppen för alla människor och i en grupp med många människor så blir jag obekväm och tyst till en början innan jag känt av läget och slappnar av. Rutiner är också det en viktig del för mig, det är noga med att man passar tider som är bestämda för att jag inte ska bli stressad och irriterad och få ångest. Startar dagen i ett högt tempo direkt utan att jag är förberedd på det så kan jag uppfattas som sur och tvär men så är inte fallet, utan det blir bara sånt kaos i skallen på mig att jag måste reda ut den röran först innan jag kan fungera. Man bör tänka sig för innan man lovar mig saker för blir det man lovat/bestämt inte av så kryper besvikelsen i kroppen på mig tills jag inser att saker faktiskt kan hända som gör att det måste skjutas fram. Leva i min egna bubbla dag efter dag där allt är precis som vanligt är ganska tråkigt men det känns bra inombords, sen är det bra om jag utsätter mig för förändringar i syfte att lära mig hantera det oavsett hur lång tid det tar för det finns ingen tidsbegränsning. Ibland är jag så deppig och slö så att ligga kvar i sängen hela dagen och blunda känns lockande men det ger inget och är inte bra, då brukar jag ta mig i kragen och promenera med lite musik och låta tankarna flyga fritt. Så hastiga förändringar som jag inte har koll på tycker jag inte om men jag vet att det är en del av livet. Visst är jag rädd att andra ska ta avstånd från mig på grund av hur jag är men jag hoppas att jag är så pass rolig och trevlig att så inte är fallet. Det är inte farligt att vara annorlunda. Om andra vill bestämma över mig blir jag tvär för att jag anser själv att så länge jag har en hjärna som fungerar så måste jag få ta mina egna beslut och göra det som känns bäst för mig utan att det ska anmärkas på det, ingen äger en annan människa. Ibland vill jag bara vara ifred och det är inget personligt utan jag behöver det för stunden just då bara för att ladda energi.

Presentation


Hej Tobias heter jag, är 30 år och jag bloggar om livet som deprimerad och lite annat.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards