Direktlänk till inlägg 6 december 2015

Mobilberoendet!!!

Av Tobias Bergqvist - 6 december 2015 11:26

Hur kan egentligen sociala medier göra så att allt fler blir beroende av sina mobiltelefoner? Ja det undrar jag faktiskt. När jag sitter på bussen så är hälften av passagerarna inne i sina mobiler, är jag på gymmet så är många inne i sina mobiler efter varje övning, är jag inne på caféet så sitter hälften med telefonerna klistrade vid ögonen, ja listan kan göras lång egentligen. Det finns säkert de som måste ha sin mobil bredvid sig i sängen när de sover också utifall att det är någon som gör en ny status, lägger ut ett nytt kort etc etc. När jag umgås med någon vän eller familjemedlem så låter jag min mobil ligga i fickan, visst om jag får ett samtal eller ett sms så tar jag ju upp mobilen och kollar även jag på sociala medier då och då, ingen är perfekt. När jag arbetar så har jag alltid mobilen avstängd i jackfickan eftersom jag då lägger allt mitt fokus på arbetet, har visserligen tur att det inte är så många som hör av sig till mig. Tänk om vi människor skulle bli utan mobiler med internet för 1vecka, undrar hur många som skulle bli alldeles apatiska och knäcka då?. Jag minns när jag var på fester eller umgicks med kompisar efter skolan i ungdomen på 90-talet, då hade man sina mobiler i fickan och pratade och umgicks som man brukar göra i sociala sammanhang, nu går allt via mobilen. Nu är det så många som måste få bekräftelse via Facebook och instagram när det skriver dagboksinlägg på sina sidor och lägger ut bilder på allt som görs, jag kallas säkert för tråkig och negativ men hur relevant är det egentligen att läsa om vad någon ska äta, ska göra, vill göra och så vidare, det finns de som bara vill skryta och skriva om arbete hela tiden med. Min nästa mobil blir nog en gammal hederlig utan internet på, de krånglar mindre har längre batteritid och får mig mera fri. Mobilberoende borde behandlas till den grad att jag som individ kan hantera det, att jag inser själv att jag inte behöver kolla sociala medier varje minut för att inte missa något och halka efter. Men alla får ju göra precis som dom vill så klart. Märker också att fler och fler människor måste ha mobilen även när de kör bil, det är skrämmande om något. Där och då så försvinner fokuset och uppmärksamheten på vägen och det som händer på sidan av vägen och i trafiken. Jag själv är en känslomänniska så när jag skriver inlägg så är det oftast något trams eller någon tanke/känsla som jag måste få ur mig eller så delar jag med mig av någon text som jag skrivit, sen om någon gillar det eller inte är inget jag sitter och räknar eller lägger så stor vikt på.


Ha en bra Söndag och använd mobilerna med måtta



Hörs hej!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tobias Bergqvist - Måndag 11 mars 17:15

Jag har sedan slutet av tonårstiden burit på en inre stress på grund av hur samhället är format och att det ska gå i ett rejält tempo med allting och det passar egentligen inte in med tanke på hur jag är som person. Jag har ju en form av Autism som f...

Av Tobias Bergqvist - Lördag 9 mars 10:55

Jag står på klippan, jag känner vinden i håret och jag tittar ner på havet, ett kliv och sedan är det över. Ett kliv sedan får jag frid och lycka. Det är så otroligt jobbigt att leva i ett samhälle med högt tempo och fokus på att tjäna pengar för att...

Av Tobias Bergqvist - Onsdag 21 feb 11:05

När jag vaknade morse så föll snön utanför fönstret igen, jag är less på vinter och snö och kommer flytta till varmare breddgrader i framtiden. Att bo i Sverige som styrs av inkompetenta politiker är inte så stimulerande för mig, allt dom gör blir sk...

Av Tobias Bergqvist - 29 november 2023 19:56

Jag tänker ofta på vad som händer på andra sidan lyser alltid solen där, är det alltid ljust och varmt och träffar man dom, dom som fick gå vidare dom som man höll så kär   Jag vinkar upp mot stjärnorna ser ni att det är jag? känner n...

Av Tobias Bergqvist - 6 november 2023 11:53

Jag vaknade upp idag och insåg att Sverige och världen inte är som den borde vara, de mörka krafter som länge varit dolda börjar mer och mer ta över och vill få oss att känna rädsla bara genom att kliva utanför dörren, det känns inte som att vi männi...

Presentation


Hej Tobias heter jag, är 30 år och jag bloggar om livet som deprimerad och lite annat.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards