Direktlänk till inlägg 27 maj 2013

För att orka med mig måste man förstå och acceptera mina brister!!

Av Tobias Bergqvist - 27 maj 2013 18:16

Idag har jag tänkt igenom hur mitt liv ser ut och hur jag måste handskas med alla jobbiga situationer som är skrämmande ur mitt perspektiv. Jag ska börja med att säga som så att musik är det absolut viktigaste jag har i mitt liv och med den så orkar jag kämpa på trots att ork och vilja ibland inte är på topp. Mitt liv är fylld med depression och ångest, små slängar av social fobi (inte alla dagar) så när jag får det som jobbigast så är musiken den bästa medicinen faktiskt, kan kanske låta konstigt men de är så det är i bristen på kärlek från en partner antagligen. En depression medför också ett liv med en låg självkänsla/självförtroende som gör iaf i mitt fall att när det är som värst så kan bara en enkel fråga som att fråga om jag vill diska bli det största problemet i världen för mig när jag är på ett arbete framförallt, då kommer osäkerheten in och jag intalar mig själv att jag inte kan diska trots att jag vet att jag ju visst kan det och jag får ångest. Jag har alltid varit en person som inte velat synas i sociala sammanhang (Fester, föreläsningar etc etc) vilket har medfört att det har/är svårare för mig att hitta vänner och även kärleken därför att om jag hamnar i centrum så låser det sig och ska jag då föra en konversation med någon ny människa så blir det oftare fel än rätt för att jag just tänker för mycket på hur den/de människorna ser mig och ångestpåslaget blir högt då jag i mitt inre redan gett mig själv svaret att dom tycker jag är knäpp eller udda. Att vara förälskad ska vara något underbart och ge känslan av att man svävar på moln och jag har som sagt inte haft särskilt många förhållanden i mitt snart 29-åriga liv på grund av detta handikapp kallar jag det därför att kvinnor likt som män ser utstrålningen och självsäkerheten hos en blivande partner som attraktivt oftast och tycker man själv inte att man har det så kan ju heller ingen annan tycka det, fast jag tycker egentligen att jag har ett attraktivt yttre men det är bara just blandningen av det att min utstrålning och självsäkerhet inte är 100%, konsten att kallprata inte är perfekt samt rädslan för att inte bli älskad och accepterad för den jag är som gör att det oftast inte blir någon riktig gnista hos mig och kvinnor men övning ger färdighet sägs det ju för jag känner mig klart redo att möta kärleken igen och ordna upp allt det struliga med depressionen. En annan sak som är starkt bidragande för min inre oro är rädslan för att göra fel i allt som jag gör, vet att det är fånigt men när det blir ett beteende som blir en vana så är det svårt att vända det åt andra hållet, så då blir det att jag använder mig av försvarsmekanismer som gör att de situationer som ger obehag inom mig flyr jag ifrån för att slippa ångestpåslaget, sedan blir jag arg och frustrerad på mig själv för att jag är så dum och feg men nu så har jag börjat att göra helt tvärtom och utsätter mig för skrämmande saker i den mån jag har modet och det får bli fel då och då därför att gör man inte fel så kanman inte lära sig att göra rätt.



Ha det gött alla och hoppas ni slipper bli deprimerad


Much Love

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tobias Bergqvist - Måndag 11 mars 17:15

Jag har sedan slutet av tonårstiden burit på en inre stress på grund av hur samhället är format och att det ska gå i ett rejält tempo med allting och det passar egentligen inte in med tanke på hur jag är som person. Jag har ju en form av Autism som f...

Av Tobias Bergqvist - Lördag 9 mars 10:55

Jag står på klippan, jag känner vinden i håret och jag tittar ner på havet, ett kliv och sedan är det över. Ett kliv sedan får jag frid och lycka. Det är så otroligt jobbigt att leva i ett samhälle med högt tempo och fokus på att tjäna pengar för att...

Av Tobias Bergqvist - Onsdag 21 feb 11:05

När jag vaknade morse så föll snön utanför fönstret igen, jag är less på vinter och snö och kommer flytta till varmare breddgrader i framtiden. Att bo i Sverige som styrs av inkompetenta politiker är inte så stimulerande för mig, allt dom gör blir sk...

Av Tobias Bergqvist - 29 november 2023 19:56

Jag tänker ofta på vad som händer på andra sidan lyser alltid solen där, är det alltid ljust och varmt och träffar man dom, dom som fick gå vidare dom som man höll så kär   Jag vinkar upp mot stjärnorna ser ni att det är jag? känner n...

Av Tobias Bergqvist - 6 november 2023 11:53

Jag vaknade upp idag och insåg att Sverige och världen inte är som den borde vara, de mörka krafter som länge varit dolda börjar mer och mer ta över och vill få oss att känna rädsla bara genom att kliva utanför dörren, det känns inte som att vi männi...

Presentation


Hej Tobias heter jag, är 30 år och jag bloggar om livet som deprimerad och lite annat.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards